Tuesday, 18 December 2012

Melancong Ke Johor


Jom..ke Johor..best!!!                    


Istimewa Johor


Jalan-jalan di JB, Nusajaya dan borong kain di Tangkak

SERING pulang ke kampung halaman di Johor Bahru, namun setiap kali itulah tidak berpeluang melawat Pusat Pentadbiran Baru Kerajaan Negeri Johor (JSNAC) di Nusajaya. Seperti yang diuar-uarkan mengenai keistimewaan Kota Iskandar yang setanding Putrajaya, hati terus terpanggil untuk menjejakkan kaki ke bandar baru yang terletak dalam Wilayah Pembangunan Iskandar (WPI). 

Selain itu, bandaraya Johor Bahru atau JB terus dekat dalam hati penulis dengan beberapa lokasi nostalgia dan tempat makan tumpuan yang menjadi suatu kemestian untuk disinggahi.
Jalan Wong Ah Fook di tengah-tengah bandaraya dan pusat tumpuan lain ternyata membentuk karektor unik JB. Siapa sangka, dalam arus kemodenan ini, rupanya masih ada lagi kedai roti di JB yang beroperasi mengikut teknologi 100 tahun lalu!
Dalam perjalanan pulang ke Kuala Lumpur, penulis sempat singgah di bandar Tangkak yang bersempadan Melaka. Daerah ini cukup popular dengan air terjun Gunung Ledang selain deretan kedai fabrik dan tekstilnya. 

Seindah slogan ‘Cuti-Cuti Malaysia’, berbaloi rasanya bercuti di Johor! 

Sabtu 

10 pagi : Sebaik tiba di JB, aktiviti pertama dilakukan ialah bersarapan pagi di Restoran Hua Mui Sdn Bhd di Jalan Trus dengan menu kopitiam dan western sambil mata meninjau dekorasi ala kolonial premis popular ini. Kedai makan dua tingkat yang dibina pada 1948 ini boleh diibarat kedai kopitiam sebenar dengan pelanggan merangkumi pelbagai bangsa duduk beramai-ramai dan bermesra dari pagi hingga petang. Selain menyajikan hidangan kopitiam dan menu tempatan, signature dish di restoran ini ialah Hainanese Chicken Chop. 

11 pagi : Tidak perlu menaiki kenderaan. Di JB, anda boleh berjalan kaki untuk berkunjungi ke lokasi menarik di sekitar bandar ini. Kali ini lokasi yang dituju ialah deretan bangunan lama di Jalan Trus, Jalan Dhoby dan Meldrum. Bukan saja binaan bangunan yang sesetengah daripadanya berusia hampir 100 tahun, keunikan barangan yang ditawar memperlihatkan keistimewaan tersendiri. 

1 petang : Ketika sibuk membelek beberapa majalah di kedai buku berhampiran, ternampak sebuah kedai roti yang dicari-cari selama ini. Akhirnya dipertemukan juga dengan kedai roti yang dikatakan paling awal dibuka di bandar raya ini. 
Bukan saja faktor usianya yang melebihi separuh abad, dua kedai roti itu, Salahuddin Bakery dan Hiap Joo Bakery & Biscuit Factory masing-masing masih lagi membakar roti dan kek menggunakan ketuhar tradisional dikenali sebagai ‘sabak’. Puas jugalah menikmati kek pisang yang baru saja keluar daripada oven. Memang sedap! 

2.30 petang : Masih lagi berjalan kaki. Kali ini lokasi yang dituju ialah Bangunan Sultan Ibrahim yang dulunya menjadi lokasi bangunan pentadbiran Kerajaan Johor. 
Cantik bangunan lama ini memperlihatkan salah satu ikon wajib untuk dikunjungi. Tatkala ingin kembali ke tempat letak kereta, terlihat pula kedai kain lama yang menjual banyak kain kapas dengan corak kotak-kotak, jalur dan berbunga dengan pelbagai warna. Semeter RM3.50 dengan rekaan klasik, siapalah yang tidak terpesona. 

4 petang : Waktu petang, dihabiskan pula sesi santai di Stulang Laut. Berhampiran pantai pesisir ini kita boleh menikmati Mee Rebus terkenal dengan tulang sum-sum bagi mereka yang sukakan kelainan. 
Memasuki waktu Asar, sempat juga berkunjung ke Masjid Sultan Abu Bakar untuk menunaikan solat fardu. Masjid berwarna putih yang menghadap Selat Terbau yang menghala ke Singapura ini difahamkan dibina pada 1893. 

5 petang : Puas berjalan-jalan dengan waktu senggang yang ada, banyak juga lokasi lain yang disinggahi termasuk Muzium Diraja Sultan Abu Bakar yang terletak tidak jauh dari Masjid Sultan Abu Bakar. 
Banyak informasi mengenai sejarah Johor termasuk salasilah Kesultanan Johor dipamerkan di muzium ini. Lewat petang pula, cukup indah detik itu dihabiskan di Danga Bay, salah satu lokasi popular. 
Penulis dapat merakamkan saat-saat matahari terbenam, dengan pantulan cahaya serta deretan bot kecil menjadikan kawasan ini persis di luar negara. Banyak tarikan lain di Danga Bay termasuk gerai makanan tradisi Johor, gerai pakaian, cendera hati dan pusat hiburan. 

9 malam : Selepas pulang membersihkan diri, kegelapan malam tidak menghalang untuk satu lagi siri penjelajahan. Bazar JB atau lebih popular dikenali sebagai Pasar Karat yang terletak di Jalan Segget antara lokasi popular waktu malam kerana menawarkan pelbagai barangan termasuklah pakaian, kasut, beg, tali pinggang, mainan serta barangan antik. 
Tidak seperti konsep downtown di Kuala Lumpur, istimewanya Pasar Karat ini ialah kita boleh mendapatkan pelbagai barang antik seperti kipas, piring hitam, beg, perkakas dapur hinggalah dekorasi rumah pada harga cukup murah! Konsepnya cukup santai di mana penjual hanya membentangkan kain di kaki lima, itulah yang menariknya serta boleh tawar menawar. 

11 malam : Hendak makan apa saja memang boleh didapati di Johor Bahru. Jika ingin makan sate cocok, berkunjung saja di Dataran Majlis Bandaraya Johor Bahru (MBJB). Andai ingin menikmati sate atau yong tau fu, lokasi popular di Kampung Melayu atau jika mengidam bubur nasi, tempat tumpuannya di Sentosa. 
Namun, penulis hanya mahu lepak-lepak saja dan memilih untuk berkunjung ke Restoran Singgah Selalu. Popular di kalangan masyarakat tempatan terutama anak muda, lebih 100 menu makanan boleh didapati di restoran ini. 

Ahad 

8.30 pagi : Penulis memilih aktiviti berjoging di Taman Bunga yang terletak di perkarangan Istana Besar Johor berhampiran Muzium Sultan Abu Bakar. 

10 pagi: Adatlah jika sudah bersenam, perut mulai berkeroncong. Terasa ingin menikmati Laksa Johor yang menjadi antara menu sarapan pagi popular selain lontong kering, nasi lemak, soto dan mee rebus. 
Tidak sukar mendapatkan menu istimewa ini kerana hanya perlu memandu di Pasar Kampung Melayu. Melihat gelagat orang ramai menikmati suasana pagi cukup mengimbau nostalgia yang rasanya tidak lagi ditemui di Kuala Lumpur. 

12.30 tengah hari : Sebelum meninggalkan keluarga dan kampung halaman, kami sekeluarga sepakat untuk menjamu selera Nasi Ambang yang cukup popular di Bandar Baru Uda. Inilah detik terakhir sebelum meninggalkan bandar Johor Bahru dan berhenti singgah sebentar di JSNAC, Nusajaya. 

2.45 petang : Tidaklah sukar menuju ke Nusajaya yang menjadi salah satu ikon pembangunan baru di Johor. Untuk ke JSNAC, penulis memandu menyusuri lebuh raya Gelang Patah dengan jarak perjalanan kira-kira 35 minit dari Johor Bahru. 

4 petang : Memang sungguh bagai dikata, pusat pentadbiran baru Kerajaan Johor ini saling tidak tumpah Putrajaya. Ikon bangunan dengan aneka bentuk memperlihatkan kecekapan dan pembangunan terancang lokasi ini. Mungkin dalam tempoh lima tahun daripada sekarang, ia lebih maju dengan bangunan komersial, pusat pelancongan, resort mewah dan pusat hiburan. 

6 petang : Dalam perjalanan pulang ke Kuala Lumpur, penulis terpanggil juga untuk singgah ke pekan Tangkak yang kebetulan mudah dihubungkan menerusi Lebuhraya Utara Selatan. 
Kurang lima minit memandu sebaik keluar daripada tol Tangkak, penulis sudah sampai di bandar yang digelar ‘syurga kain atau bandar fabrik’. Mengapa tidak, kira-kira 50 gedung menawarkan pelbagai jenis fabrik dengan harga cukup murah. Sama ada mahu membeli kain langsir, kain baju Melayu, set cadar hinggalah sarung kerusi, semuanya ada. Biarpun lahir dan dibesarkan di negeri paling selatan ini, rasanya masih belum penuh ilmu di dada serta informasi mengenai sejarah Johor. Andai mahu menikmati sajian enak selain melihat sejarah Kesultanan Melayu lama, rasanya Johor antara negeri ideal untuk dikunjungi. Ternyata, Johor sungguh istimewa! 

INFO: 
Johor Bahru 
  • Johor Bahru atau singkatan sebagai JB adalah ibu negeri Johor Darul Takzim yang terletak di selatan Semenanjung Malaysia. 
  • Memiliki lebih sejuta orang penduduk, bandaraya metropolitan antara yang termaju di Malaysia ini adalah pusat perindustrian, perdagangan dan pelancongan utama. 
  • Pelancongan adalah penyumbang yang besar dalam ekonomi Johor Bahru di mana 60 peratus daripada pelancong memasuki bandaraya ini melalui Singapura. 
  • Tanjung Puteri, nama asal Johor Bahru diasaskan pada tahun 1855 oleh Temenggong Daeng Ibrahim (Raja Temenggong Tun Daeng Ibrahim), bapa kepada Sultan Abu Bakar Daeng Ibrahim, seorang Sultan yang amat disayangi. 
  • Johor Bahru juga menyaksikan beberapa peristiwa bersejarah terutama penubuhan UMNO (United Malays National Organisation) pada 1946. Sejak merdeka, Johor Bahru mengalami kemajuan yang amat pesat di bawah pemerintahan kerajaan Malaysia. 
  • Pada 1 Januari 1994, Johor Bahru diisytiharkan sebagai sebuah bandaraya, manakala Datuk Hashim Yahya menjadi Datuk Bandar Johor Bahru yang pertama.
     



Nusajaya 

  • Nusajaya yang terletak di dalam Wilayah Pembangunan Iskandar (WPI) adalah pusat pentadbiran baru Kerajaan Johor serta menjadi salah satu pemacu ekonomi baru negara untuk mencapai status negara maju pada 2020. 
  • Nusajaya meliputi tujuh komponen iaitu logistik dan industri; kawasan kediaman; resort bersepadu pesisir pantai Puteri Harbour; hab perubatan; ‘EduCity’ atau bandar raya ilmu selain Pusat Pentadbiran Baru Kerajaan Negeri Johor (JSNAC). 
  • WPI ialah kawasan seluas 2,217 hektar bersamaan 2 1/2 kali Singapura khususnya dalam daerah Johor Bahru akan dibangunkan sebagai bandar raya metropolis. 
  • Syarikat berkaitan kerajaan, Khazanah Nasional Bhd. (Khazanah) dipertanggungjawab memajukan wilayah itu untuk muncul sebagai bandar termaju dan termoden di rantau ini sehingga 2025. 
  • Lokasi Nusajaya yang termasuk dalam WPI, secara tidak langsung melambangkan imej pengurusan baik dan kecekapan ekonomi negara pada masa depan dengan pelaburan mencecah RM60 bilion.



Teluk Danga
Teluk Danga (atau lebih dikenali sebagai Danga Bay) merupakan pusat rekreasi terbesar di bandar Johor BahruJohorMalaysia. Tempat ini juga terletak berdekatan dengan Istana Bukit Serene iaitu kira-kira 7 kilometer dari pusat bandar Johor Bahru. Pelbagai acara juga pernah diadakan di sini.
Tempat ini boleh dituju melalui pelbagai rangkaian pengangkutan seperti jalan raya utama, Lapangan Terbang Antarabangsa, hab kargo dan pelabuhan. Projek-projek besar juga telah dikenal pasti untuk dibina di sekitar kawasan ini termasuklah pusat hab yang baru yang terdiri daripada kewangan, komersial, hotel, pameran, pusat konvokesyen, marina dan harta kediaman yang mewah.
Lokasi
Tempat ini terletak di bahagian selatan tengah Iskandar Malaysia serta merupakan pusat pembangunan kediaman dan komersial yang pertama dan terbesar di Johor Bahru. Teluk ini terbentang indah sepanjang pantai yang berukuran 25 kilometer serta menghadap Selat Johor dan meliputi kawasan yang berkeluasan kira-kira 450-ekar (1.8 km2).
Tahap ketersampaian
Teluk Danga boleh dituju dari Lebuhraya Skudai (Laluan persekutuan Jkr-ft1.png) melalui jalan pertukaran Teluk Danga yang menjadi laluan Jalan Skudai yang juga terletak berdekatan Istana Bukit Serene. Pelancong yang datang dari Singapura dan pusat bandar Johor Bahru boleh mengakses tempat ini melalui Jalan Skudai.
·         Melalui pembinaan Gerbang Selatan Bersepadu (CIQ) yang baru, Teluk Danga akan dapat dituju hanya 10 minit daripada pusat pemeriksaan kastam Malaysia dan Singapura.
·         Pembangunan premier ini juga terletak di antara dua Pelabuhan Laut Dalam Antarabangsa Pasir Gudang di timur dan Pelabuhan Tanjung Pelepas di barat.
·         Apabila hendak menuju ke utara, dalam masa 30 minit, pengunjung akan sampai ke Lapangan Terbang Antarabanga dan Domestik Sultan Ismail dan Lapangan Terbang Antarabangsa Hab Kargo yang terletak di Senai.
·         Landasan terminal keretapi utama di bandar Johor Bahru boleh dituju dengan hanya mengambil masa 10 minit dari Teluk Danga.
·         Tempat ini juga hanya 10 minit ke utara yang juga pintu masuk ke Lebuhraya Super yang menghubungkan semua lebuhraya di Semenanjung Malaysia dan juga boleh menjangkau ke sempadan Thailand.

Saturday, 15 December 2012

MODUL TERAS ASAS BAHASA MALAYSIA



 
WEB AKTIVITI
BERGEMBIRADENGAN HURUF 3
Mengenal / Menyebut / Menulis SecaraRawak 
PENGAJARAN 4.1
Huruf ’l’
Mengenal bentuk huruf, menyebutnama huruf dan menulis huruf ‘l‘
PENGAJARAN 4.2
Mengenal bentuk huruf,menyebut nama huruf danmenulis huruf
‘ i‘ dan ’ j ’
PENGAJARAN 4.3
Mengenal bentuk huruf,menyebut nama hurufdan menulis huruf ‘ t
PENGAJARAN 4.4
Mengenal bentuk huruf,menyebut nama hurufdan menulis huruf ‘ f
PENGAJARAN 4.7
Mengenal bentuk huruf,menyebut nama hurufdan menulis huruf ‘ b‘
PENGAJARAN 4.5
Mengenal bentuk huruf,menyebut nama hurufdan menulis huruf ‘ k‘
PENGAJARAN 4.6
Mengenal bentuk huruf,menyebut nama huruf danmenulis huruf ‘ h‘
PENGAJARAN 4.8
Mengenal bentuk huruf,menyebut nama hurufdan menulis huruf ‘ p‘

Wednesday, 12 December 2012

PERMAINAN KECIL



KONSEP, MATLAMAT, DAN OBJEKTIF PERMAINAN KANAK-KANAK


KONSEP

 Bertujuan untuk memberi keseronokan dan kepuasan disamping sebagai pengenalan kepada permainan-permainan utama.

MATLAMAT

Berperanan sebagai satu saluran untuk mempraktikkan integrasi dan toleransi bagi membina sifat-sifat kerjasama dan semangat kesukanan disamping  menggalakkan murid-murid berfikir, menyelesaikan masalah dan berkreatif.



OBJEKTIF

  • Pengajaran bertujuan penguasaan kemahiran dan teknik bersukan yang akhirnya akan membentuk ke arah penguasaan kemahiran sukan tertentu.

  • Pengajaran kemahiran dan teknik merupakan faktor kedua penting dalam membentuk kesedaran terhadap taktik melalui eksplorasi dalam prinsip permainan.

  • Kesedaran bahawa majoriti murid-murid tidak mempunyai kapasiti untuk menjadi pemain berkemahiran tinggi, tetapi mereka berkapasiti untuk menguasai sebahagian kemahiran untuk bermain pada tahap yang menyeronokkan.

  • Keseronokan dalam bermain tertakluk kepada keputusan yang dibuat atas kesedaran terhadap taktik. ( Thorpe and Bunker, 1882 )

( ‘Much of the pleasure involved in games playing lies in making correct decisions in the light  of tactical awareness’ (Bunker and Thorpe , 1982 ). 

  •  Tugas guru adalah untuk mencipta situasi supaya murid-murid dapat membina kemahiran yang diperlukan untuk melakukannya dalam situasi permainan. Penguasaan kemahiran dapat dilihat pada konteks keupayaan murid dan situasi permainan – terserlah melalui permainan.
  •  Fokus utama dalam pendekatan mengajar permainan adalah kesedaran taktikal dan membuat keputusan selain dari membina  kemahiran dan teknik.
  •  Memberi peluang kepada semua murid  selain dari mengukur keupayaan fizikal,      berperanan  utama dalam permainan,  sayugia menjana jati diri 

      ( self-esteem  ) dan  keperluan diri ( personal fulfillment ).

  •  Murid-murid digalakkan bermain pada tahap keupayaan taktikal masing-masing – memastikan tahap kejayaan dan keseronokkan untuk semua.


KEPENTINGAN PERMAINAN KANAK-KANAK


KEPENTINGAN


 Permainan kanak-kanak merupakan permainan yang mempunyai peranan yang penting dalam Pendidikan Jasmani bagi murid-murid di sekolah rendah. Walaupun objektif jangka pendek permainan kanak-kanak adalah untuk menghiburkan murid-murid, tetapi permainan kanak-kanak memberi sumbangan yang baik dan berkesan terhadap perkembangan kognitif, minda serta perkembangan diri murid-murid.

  Permainan kanak-kanak di dalam pelajaran Pendidikan Jasmani di sekolah merupakan kegiatan yang dipimpin dan diawasi oleh guru sentiasa dengan kawalan yang rapi. Menerusi permainan kanak-kanak, murid-murid dapat membina sifat jasmani dan sosial seperti yang diingini. Kepantasan, daya tenaga, ketangkasan, kemahiran dangame sense adalah beberapa contoh sifat jasmani yang diperlukan. Ini dapat membantu murid dalam mengenal pasti bakat dan kebolehan murid tersebut.

Permainan kanak-kanak digalakkan di dalam Pendidikan Jasmani kerana permainan kanak-kanak mempunyai ciri-ciri yang memudahkan guru menjalankan pengelolaannya. Selain itu, permainan tersebut berperanan mendedahkan murid-murid kepada kemahiran-kemahiran asas dalam permainan dan sukan. Di harap dengan pelaksanaan permainan yang berkesan akan melahirkan murid yang cemerlang baik dari segi akademik serta sahsiah yang tinggi dalam menempuh cabaran yang mendatang sebagai seorang murid yang cemerlang, gemilang dan terbilang.

Permainan  adalah  penting  di  sekolah  rendah  dan  kanak-kanak berminat  terhadapnya  terutama  aktiviti  yang  melibatkan pergerakan.


     Permainan membantu kanak-kanak dalam aspek berikut:
  •  membantu kanak-kanak memahami aktiviti di sekitar mereka. Kanak-kanak belajar melalui penglibatan secara terus dan  pengalaman langsung.
  •   membantu pembentukan personaliti melalui kerjasama, berkongsi, mengikut peraturan, inisiatif dan    kesedaran tentang  kebersihan dan urutan.
  • meningkatkan keyakinan diri.
  •   meningkatkan kebolehan fizikal dari aspek motor halus dan motor kasar.
  • memberi peluang mengenal persekitaran fizikal, seperti saiz, bentuk, warna, berat, tekstur dan jenis.
  • sebagai salah satu cara kanak-kanak meluahkan perasaan gembira, marah dan geram.
  • mengembangkan kebolehan kreatif semasa menyelesaikan masalah dalam permainan.
  •  sebagai latihan menyelesaikan masalah dengan pelbagai percubaan.
  • sebagai satu kaedah berkomunikasi dan berinteraksi.
  • meningkatkan perkembangan bahasa dan perbendaharaan kata kanak-kanak.


Pembangunan  Kemahiran  Motor

  • membangunkan  kemahiran  lokomotor
  • membangunkan  kemahiran  bukan  lokomotor
  •  membangunkan  kemahiran   pengawalan  bola
  •  membangunkan  kecergasan  fizikal  

       Pembangunan  Kognitif

  •  meningkatkan  keupayaan  mematuhi  arahan
  •  menolong  dalam  pemahaman  peraturan
  •  menggalakkan  kreativiti  dan  imaginasi 
  •  menambah  perbendaharaan  kata  kanak-kanak



        Pembangunan  Afektif-sosial

  •  mempelajari  hidup  bersama  dengan  orang  lain  dalam  situasi  sosial   
  •  menggalakkan  keadilan
  • menggalakkan  mematuhi  peraturan-peratuan  
  •   membangunkan  semangat  kesukanan  yang  baik
  •  membangunkan  kualiti  kepimpinan
  •  membangunkan  semagat  bekerjasama 

    
CIRI-CIRI

  •   Memberi  Pembelajaran  yang  Lebih  Sempurna
  • Mempraktikkan  Ansur  Maju
  • Menimba  Pengalaman  Bermain  Secara  Berpasukan
  • Pengalaman Bertanding
  • Sebahagaian daripada Kurikulum
  • Memupuk  Kecergasan  Fizikal

KEBAIKAN 

  • Jenis permainan ini tidak kompleks
  • Strukturnya ringkas dan sedikit kemahiran diperlukan
  • Membawa keseronokan,memberi kejutan keputusan dibuat serta-merta
  •  Bersifat hiburan dan membawa pelajar ke alam imaginasi
  •   Boleh dimainkan dalam tempoh masa yang singkat
  • Memerlukan sedikit atau tanpa alatan
  •  Senang ditadbir dan peraturannya sedikit




14 jenis permainan zaman kecik-kecik

Dulu kecik-kecik mainan nie paling famous. Sape baling boleh jatuhkan semua selipar memang dah kira hebat lah tu. Mangsa adalah selipar jepun yang keras. Yang ringan-ringan tak layan sebab kalau baling melayang dah rugi mata nanti.
2. Main baling Tin
Kalau nak main mainan nie, nanti semua dok mencari-cari tin yang boleh dibuat benteng. Lepas main simpan balik tin nya sebab esok lusa nak guna lagi.
3. Polis sentry
kalau kami dulu kecik-kecik tak panggil polis sentry tapi kami panggil main “jadi-jadi”. Lucu kan? Sapa yang jadi kena kejar orang cuit lepas tu duduk mencangkung kalau tak nak jadi. main lah kejar-kejar sampai kene cuit orang lain. HAHA

4. Main lompat getah
Yang nie pon pemes gak. Paling best kalau satu geng dengan member. Dia teror main getah boleh lepas sampai ke kepala. Sekarang kalau suruh main memang kalah sebab perot dah boroi tak boleh dah nak lompat-lompat kang tersangkut kat perot. HAHA
5. Galah panjang
Yang nie pon best. Kalau main reramai lagi best lah kompom suara kawan-kawan menjerit bagi arahan. Kejap lagi ada yang mengagah-agah lawan sebab nak lepas ke next station. hehe. Kalau salah sorang buat spoil nanti semua geng salahkan dia. Terpaksa bagi chance kat pihak lawan. hehe
6. Main guli
Dulu kat rumah nie rasa dah macam rumah guli. Penuh dengan guli berwarna-warni dan bermacam pasen. Asal ada keluaran baru admin  mesti beli. Ada macam-macam saiz plak tu.
7. Main gasing
Yang nie admin pernah jugak lah main . Sampai kan dalam rumah pon dok main gasing. Siap tu gasing berpusing atas tapak tangan. hebat betol!
8. Main datuk harimau
Kalau main mainan datuk harimau yang jadi ketua mesti badan besar sebab senang nak jaga anak buah kat belakang dari di makan datuk harimau.
9. Main layang-layang
Tang mainan nie memang ikut musim angin. Biasa port kami kat atas bukit masjid. Sorang sampai ada 2-3 layang-layang. Kang kalau sangkut atau terputus ganti layang-layang baru. Layang-layang masa tu pon tak macam layang-layang zaman sekarang dah macam-macam rupa ada. Dulu balik-balik kartun otromen and dinasor jer yang ada. HAHA

10. Batu seremban
Biasa mainan nie main berdua atau bertiga jer sebab kalau main reramai nak tunggu turn memang lama.
11. Main ceper
Korang tau kan mainan apa tu? Ke ada yang tak tahu? Biasa budak-budak akan masuk kedai makan lepas tu mintak pungut penutup botol coca-cola. Sebab penutup botol tu nanti di ketuk dan dibuat main ceper.

12. Main nyorok-nyorok
Mainan nie biasa kena had kan besar kawasannya supaya orang yang jadi tu tak susah nak mencari orang yang menyorok. Kelakar betol ingat lagi dulu admin main nyorok-nyorok sampai masuk rumah orang sebab nak menyorok. Tapi kantoi jugak. HAHA
13. Main kereta control / kereta tamiya
Yang nie ada pernah musim. Lama juga kalau datang musim kereta control dan kalau nak tunggu musim nie pon lama. Mainan nie biasa memang perlukan kos yang tinggi sikit sebab kereta control time tu tak semua orang mampu beli. Tapi masa tu mahal-mahal pon dalam rm10 jer.
14. Main teng-teng
Permainan nie jannah rasa paling pemes. Semua orang pernah main kan?? dulu zaman kecik-kecik kalau main mainan nie mesti nak pilih sape paling teror jadi geng. Kan? kan?

Rakan guru sekelian, bolehlah mulakan sesi pengajaran dan pembelajaran tahun 2013 dengan pembelajaran di luar bilik darjah yang akhirnya menjanjikan keseronokkan kepada murid-murid seterusnya memupuk minat untuk terus rajin ke sekolah.


Monday, 10 December 2012

LAWATAN KAMI..MURID PRASEKOLAH



    LAWATAN…




Lawatan sambil belajar murid-murid Prasekolah Ilham Bestari sk Seri Pasir Puteh ke Ostrih Farm, Teluk Ramonia Kota Tinggi.  Murid-murid begitu teruja melihat burung unta darri jarak dekat.  Murid-murid juga  berpeluang merasa keenakan telur burung unta yang berharga RM60.00 sebiji...digoreng pun sodep!!!!

Yang terkurung tu..namanya Babun, tak boleh dekat...garang betul.  Tak dapat pegang, ambil gambar jadilah...

                  KONVOKSYESYEN PRASEKOLAH ILHAM BESTARI TAHUN 2011